Profileプロフィール

PROFILE

コトリンゴ コトリンゴ

コトリンゴ
kotringo
音楽家

5歳からピアノ、7歳から作曲をはじめる。
1999年、神戸の甲陽音楽院を卒業後、ボストンのバークリー音楽院に留学。ジャズ作・編曲/ピアノパフォーマンス科専攻。在学中には教会でのクワイヤのレギュラーピアニストや、バークリーのヴォイス科のピアノ伴奏の仕事も務めながら、数々の賞を受賞。学位を取得後NYへ移り、様々なギグに参加。 2005年秋より自宅での曲作り/デモテープ作りを始める。
2006年3月、坂本龍一がナビゲーターを務めるJ-WAVE「RADIO SAKAMOTO」のオーディションコーナーにて、のちに2ndシングルとなる『にちよ待ち』がオンエアされ、 坂本龍一プロデュース「ロハスクラシックコンサート」に出演。
同年11月「月桂冠・つき」のCMソングとなり話題になった『こんにちは またあした』で日本デビューを飾る。

現在までにカヴァーを含む9枚のソロアルバムをリリース。

映画「くまのがっこう〜ジャッキーとケイティ」、「新しい靴を買わなくちゃ」(坂本龍一+コトリンゴ)、TVアニメ「幸腹グラフィティ」などのサウンド・トラックを担当。

他アーティストへの詞曲提供や、レコーディングでのピアノ演奏、映画、アニメのサウンドトラックや多数のCM音楽を手がけるなど、クリエイターからの支持も高い。

2016年11月に公開し、ロングヒットしたアニメーション映画「この世界の片隅に」のテーマ、劇中歌、BGMの全ての音楽を担当し、第40回日本アカデミー賞優秀音楽賞、第71回毎日映画コンクール音楽賞、おおさかシネマフェスティバル2017音楽賞を受賞。

ライブパフォーマンスの評価も高く、全国各地のイベントやフェスに多数出演。

卓越したピアノ演奏と柔らかな歌声で浮遊感に満ちたポップ・ワールドを描くアーティストとして活躍中。

Kotoringo 「Kotori= bird」+「Ringo= apple」

The name “Kotoringo” is a combination of sounds taken from the Japanese words for small birds (kotori) and apple (ringo).

The name comes from the fact that Kotoringo had always kept a pet bird since childhood, and because she used to eat an apple every day. The computer she uses in composing music is also an Apple.

Kotoringo was born in Osaka on July 17, 1978. Later Kotoringo moved to Fukuoka, and then to Nagoya, both in Japan. Kotoringo started playing the piano at age five, and began composing music at age seven.

After graduating from high school, Kotoringo entered the Koyo Music School in Kobe, Japan. In 1999, she was accepted by the Berklee College of Music, where she majored in Jazz composition, arrangement and piano.

At Berklee, Kotoringo received numerous awards, including the piano department's Achievement Award. During this time, she took part in the recording of the album, “Finder’s Keepers” with the Contemporary Jazz Big Band led by Michael McAllister, a classmate, accomplished guitar player, and recipient of numerous awards, including the The ASCAP Foundation Young Composer Award. Kotoringo performed for three years as an accompanist for the voice department at Berkelee and as a pianist for a church in Boston.

After receiving her degree in 2003, she moved to New York and spent a year performing at Detour, Garage, Kaveha’s, and St. Nicks.

In the fall of 2005, Kotoringo began to make music compositions and demo tapes at home. The following March, a composition she sent to Ryuichi Sakamoto’s "Radio Sakamoto" Audition Corner (broadcast on J-WAVE, a Tokyo-based FM station covering the Kanto Region) caught Sakamoto’s attention. Later, a second single she submitted to the program, “Nichiyo Machi” (Waiting for Sunday), was broadcast on air. These events lead to her participation in the LOHAS Classical Concert in Kyoto produced by Ryuichi Sakamoto in June, 2006.

In November of the same year, she made her debut with the release of her first single, the Ryuichi Sakamoto produced “Konnichiwa, Mata Ashita” (Hello, See You Again Tomorrow), a tie-in song for the Gekkeikan company's “Tsuki” commercial. Sakamoto was impressed by the multitude of Kotoringos’ talents: the originality of composition, the superb performance on piano, her pure and virginal singing voice crossed with the sounds of electronica, all combined to give the effect of visual imagery coming to life from actual pages of a musical score…just like looking at a picture book.